İş zekâsı
İş zekâsı, işletmelerin geçmiş verilerine bakarak, ihtiyacı olan verileri çekip doğru kararlar alıp raporlamasıdır. İşletmede çok farklı kaynaklardan veri geliyor ve dağınık bir yapıda toplanıyorsa, dağınık yapıda veriler arttıkça veriye erişim daha zor bir hal alıyorsa ve bu dağınık yapı gittikçe karmaşık bir hal alıyorsa “nasıl analiz edip raporlayacağız?” sorusu aklımıza geliyor. Bu noktada ihtiyacımıza karşılık veren verileri, merkezi bir depoda toplama ihtiyacımız doğuyor. Bu sorunun cevabı: ”Veri Ambarı” dır. Veri Ambarı, farklı kaynaklardan gelen veriyi bir araya toplayıp, üzerinden analizler ve raporlar almamızı sağlayan bir depodur.
Veri Ambarı ile günlük kullanılan veri tabanı arasındaki fark, verinin analiz edilmesi ve raporlanması amacı ile istenilen alanların tespit edilip depolanması ve bu özel veriler üzerinden tarihsellik oluşturup anlamlı sonuç raporlarının alınabilmesidir.
Her zaman veri ambarına ihtiyacımız var mıdır gibi bir soru oluşmuş olabilir. İşletmenin veri ambarına ihtiyacı olup olmadığını anlamak için bazı sorular sormak gerekir. Mesela, satışlarınızın yıllara göre nasıl değiştiğini bilmek istiyor musunuz? Satışlarınızın neden azaldığını doğru bir şekilde analiz etmek istiyor musunuz? Bu ve bunun gibi soruların cevabını arıyorsanız bir veri ambarına ihtiyacınız vardır.
Veri Ambarı Yapısı
Peki, İş Zekâsı işletmelerde nasıl uygulanmalı?
Microsoft dâhil bütün büyük veri tabanı üreticileri dâhil piyasada çok sayıda İş Zekâsı uygulaması satan firmalar bulunmaktadır. İşletmelerde iş zekâsı uygularken, kesinlikle işletmede Üst Yönetim, İstatistik Uzmanı ve Bilgi Teknolojileri Bölümü ortaklaşa çalışmalıdır.
- 4 Nisan 2019